3x de effectiviteit van zakelijke geschenken

Bijna alle bedrijven en organisaties geven cadeaus weg. Als bedankje aan een hardwerkende werknemer. Als kerstcadeau aan belangrijke relaties. Als incentive bij potentiele nieuwe leads. Wil je meer weten over waarom je zakelijke geschenken zou inzetten? Lees hier 3x de effectiviteit van zakelijke geschenken.

Right
personeel

1. Geschenken voor het personeel

Vergeet niet om je werknemers af en toe te belonen. Voor de hand liggende momenten zijn natuurlijk kerst/nieuwjaar en verjaardagen. Maar heb je er wel eens aan gedacht om je hardwerkende personeel ook zo maar eens te bedanken met een cadeautje? Het belonen van goede prestaties zorgt voor meer betrokkenheid.

Organisaties met betrokken werknemers (volgens Hawk Incentives, 2017).…
… zijn 38% meer productief;
… hebben 50% hogere verkoop;
… hebben 50% meer klantenbinding.

Het spreekt dus voor zich dat het de moeite waard is om goede werknemers in het zonnetje te zetten met een cadeau. Voor het verassingseffect is het aan te raden om dit ook op onverwachte momenten te doen!

Left
b2c

2. Geschenken inzetten bij B2C

Geschenken zijn ook ideaal om consumenten a) te triggeren uw producten te kopen en b) trouw te blijven aan uw merk. Betrek de consument bij uw bedrijf door een winactie of het weggeven van een extraatje bij uw product.

De statistieken op dit gebied zeggen genoeg. Uit onderzoek van het British Promotional Merchandise Association (2012) naar de effectiviteit van geschenken blijkt:
66% van de consumenten kunnen zich de naam van het merk/bedrijf herinneren
79% van de consumenten wil in de toekomst zaken doen.
56% van de consumenten zijn positiever over het merk/bedrijf gaan denken.

Ook zijn er interessante conclusies getrokken uit het onderzoek ‘’You Owe Me’’ van Malmendier & Schmidt (2012) naar de kracht van incentives voor consumenten. Geschenken zorgen er voor dat een klant eerder voor jouw product zal kiezen dan die van een concurrent, zelfs als het product zelf van mindere kwaliteit is (!). Het goede nieuws is dat de waarde van het geschenk niet eens zoveel uit maakt. Het is het gebaar dat telt. Consumenten weten heel goed dat hun gedrag beïnvloed wordt met een verkooptruc. Desondanks kunnen ze de verleiding toch niet weerstaan. Daarbij voelen consumenten zich ná het krijgen van een cadeau verplicht om iets terug te doen. Dit is natuurlijk het kopen van jouw product!

Right
b2b

3. Geschenken inzetten bij B2B

Bestaan jullie klanten voornamelijk uit bedrijven? Dan is het onderhouden van een goede band heel belangrijk. Het is één ding om een klant binnen te slepen,  maar een tweede om de klant te behouden en een langdurige relatie op te bouwen. Geschenken kunnen in beide situaties veel betekenen.

In 2010 heeft het Amerikaanse Advertising Speciality Institute onderzoek gedaan naar de effectiviteit van geschenken in de B2B sector. Hieruit bleek dat 50% van de ontvangers van een relatiegeschenk op korte termijn zaken doet. Ook doet 30% op de lange termijn  zaken. Bovendien bleek dat het imago van het bedrijf positief beïnvloed wordt.

Kortom, geschenken zijn een waardevolle toevoeging aan het onderhouden van relaties met personeel, consumenten en andere bedrijven. Een cadeaubon is daarbij een populaire keuze, omdat het veel mensen aanspreekt. Bovendien is er weinig administratieve rompslomp mee gemoeid! Neem dus gauw een kijkje bij onze cadeaubonnen en doe inspiratie op voor uw volgende relatiegeschenk.